Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Säker skolväg från Norra Söderby till Vega skola och aktivitetshus

Vägen mellan Norra Söderby och Vega skola och aktivitetshus är klassad som säker skolväg. Under våren och sommaren 2023 ses vägen över ytterligare och ett flertal åtgärder utförs för att göra den än mer säker.

En säker skolväg definieras utifrån olika aspekter, till exempel om det finns en separat gångväg, trottoar, hastighetsbegränsningen på vägen, trafikljus, övergångställe och lampor. Beroende på hur gångvägen ser ut i förhållande till dessa aspekter bedömer man om vägen är en säker skolväg eller inte.

Man tar även hänsyn till att vårdnadshavare har ansvar för barnets tillsyn med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter. Det är vårdnadshavaren som har tillsynsansvaret för barnet mellan hemmet och skolan.

Vägbeskrivning från Båtsmansskolan/Norra Söderby till Vega skola

Från Båtsmansskolan går man genom Söderby Gård. Runt om är ett bostadsområde med låg hastighetsbegränsning på 30km/timme. Därefter genom Söderby gård finns en väg för både promenad och cyklister med lampor längst hela vägen.

Från Söderby Gård går man genom bron under Söderbyleden. Därefter fortsätter man på Söderby gård/Söderby parkväg, över väg 73 via bron, genom ett bostadsområde tills man kommer fram till Nynäsvägen. Via ett övergångställe går man genom Nynäsvägen och till Kvarntorpsvägen. Väghastigheten på Nynäsvägen som man ska gå över är 30km/tim.

Därefter ska man fortsätta på Kvarntorpsvägen (hastigheten genom Kvarntorpsvägen är 30km/tim, det är ett bostadsområde därför klassificeras den som en säker skolväg enligt restriktioner som vi har idag). Det finns en sträcka på cirka 200 meter där man går genom en smalare väg och det finns lampor längst vägen.

Sen går man Nakterhusvägen. (Sträckan innehåller ett övergångsställe).

Från Nakterhusvägen svänger man till Vega allé och fortsätter en bit på Vega allé tills man är framme vid Vega skola. (Sträckan innehåller tre övergångställen, väghastighet 30km/timme).

Alternativ vägbeskrivning från Båtsmansskolan/Norra Söderby till Vega skola

Båtsmansskolan – Söderbyleden (bred trottoar och lampor längs hela vägen)

Söderbyleden – Torfastleden (bred trottoar med gång och cykelväg markerat samt belysning längst hela vägen) väghastighet 40km/timme.

Torfastleden – Nynäsvägen (bred trottoar med gång och cykelväg markerat samt belysning längst hela vägen) väghastighet 40km/timme.

Nynäsvägen – Vega allé  (vägen är markerat att det är skolväg, det finns trottoar längst hela vägen med belysning och bostäder runt om. Det förekommer fyra övergångställen, samtliga är markerade och väghastigheten är 30km/timme.

Vega allé – Vega skola

Mer om säkra skolvägar