Hej! Du använder en gammal webbläsare

Vår skola

Vega skola och aktivitetshus är en unik byggnad. Under ett och samma tak finns här lokaler både för skolundervisning och fritidsaktiviteter efter skoltid. En fullstor idrottshall, ett allmänt bibliotek, en fritidsgård och kulturskolan ligger bara några steg bort för elever som går på Vega skola.

Skissbild på interiören i en skola. En stor trappa, bord och stolar, samt entré till ett bibliotek Foto: Skissbild från CF Möller arkitekter

Vega skola och aktivitetshus ligger i Vegastaden – ett nybyggt område strax söder om Stockholm nära Vega pendeltågsstation. Byggnaden är ett av de hetaste och mest bevakade byggprojekten i Stockholm.

Dagtid används lokalerna av skolan. Efter skoltid har kulturskola, föreningar, privatpersoner och andra aktörer verksamhet i lokalerna.

Vega skola

Skolans lokaler är rymliga, modernt inredda och innehåller allt som krävs för en högkvalitativ undervisning.

Fullt utbyggd rymmer skolan cirka 750 elever i årskurserna från förskoleklass till årskurs 9, anpassad grundskola samt fritidshem.

Eftersom skolan är kommunens nyaste och en av de mest moderna, kommer både forskning och beprövad erfarenhet att genomsyra utbildningsmiljön. För att få en röd tråd i utbildningsystemet kommer skolan också dra fördel av och inspireras från förskolans arbete som är Reggio Emilia-inspirerat.

Skolstart 2023

I augusti 2023 öppnade Vega skola för förskoleklass, årskurs 1-7 samt anpassad grundskola. Antalet årskurser på högstadiet kommer succesivt öka för varje år. Vi har ett högt söktryck på vår skola och prioriterar elever inom skolans upptagningsområde.

Vega aktivitetshus

Vega aktivitetshus inrymmer en fullstor idrottshall, allmänt bibliotek, fritidsgård, kulturskola, plats för kulturevenemang och föreläsningar samt ett café.

Delar av lokalerna är även förberedda för övernattning vid läger och cuper.

Ett unikt projekt

Vega skola och aktivitetshus är ett för Haninge kommun unikt projekt. I projektet samarbetar både utbildningsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen för att skapa möjligheter till ett bredare lärande.

Se Vega skolas rektor Bassem Jerbi och aktivitetshusets platschef Anette Petterson berätta om huset och om invigningen.

Senast uppdaterad: 1 december 2023