Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Skolgård och miljö

Skolgården runt Vega skola är utformad med varierande aktiviteter för både yngre och äldre elever och området runt omkring skolan erbjuder ett stort utbud av ytor för lek och rekreation i naturnära miljö.

Illustration på en som är på promenad Foto: Haninge kommun

Skolgården är cirka 6 500 kvadratmeter och består bland annat ytor för bollspel, klätterställningar av olika slag, gunglekar, rutschkanor, sand- och vattenlek, parkouranläggning och hinderbana.

Till skolgården angränsar en stadsdelspark om drygt 20 000 kvadratmeter som kompletterar skolgårdsytorna. I parken finns dels rena naturytor som eleverna kan vistas i och en programmerad park som kompletterar skolgården med gungor av olika slag, sandlek, klättertorn, skatepark, klätterblock, ytor för bollspel, leksnår med mera.

Illustration 1. Närområdet kring Vega skola och aktivitetshus.

Illustration 2. Programmerad park i anslutning till skolgården.

Illustration 3. Planerade aktiviteter i parken.

Senast uppdaterad: 29 juni 2023